torsdag 18 maj 2017

Nya kläder av gamla kläder

Månadens Monthly Makers tema är tyg, så jag plockade fram lite kläder och gjorde om.

Jeansen kommer från en klädbytardag - helt gratis (bortsett från att jag gav bort kläder, som jag ändå inte använde).
Jag klippte av benen på jeansen typ två decimeter eller så upp. Sedan sydde jag zigzagsöm på kanterna oc vek upp. Nu är de ett par långa shorts, slutar en bit nedanför knäna.
Nästa projekt blev en klänning som inte passar längre. Den är så svår att få på sig, eftersom att tyget inte är stretchigt.
Jag klippte av en bit ovanför där kjolen börjar på klänningen. Sedan mätte jag så att jag hade en lika lång bit, några centimeter, runt hela kjolen. I den sydde jag fast en bit vitt lakan som jag mätt till en lååång rektangel, så att den räckte hela vägen runt. Sedan sydde jag fast det vita tyget. Jag orkade inte böka med något som gjorde linningen stabil (vad det nu heter), så det vita tyget fick duga!
Linningen blev alltså inte helt perfekt, men vad gör det! :)

3 kommentarer:

  1. Så smart att använda temat för att sy om kläder! Jättefint ju! Nu blev jag väldigt sugen på att sy till ett par jeansskjorts eller ändra andra byxor. Älskar trekvartsbyxor :D Och kjolen blev ju hur bra som helst! Så somrigt!

    SvaraRadera
  2. Älskar verkligen tyget på kjolen :D Tycker den blev superfin! Kul att göra om när det inte passar så bra så man ändå kan ha kvar en bit som ett plagg!

    SvaraRadera
  3. Verkligen ett ypperligt sätt att delta tycker jag! Kjolen blev superfin, gillar mönstret väldigt mycket.

    SvaraRadera