söndag 21 augusti 2016

Från klänning till kjol

Jag hade en klänning hemma som varit min systers för länge sedan och som ingen av oss använder längre. Så här såg den ut: 
På bilden ovan har jag redan klippt bort axelbanden som var elastiska och två band i som skulle knytas i midjan. 

Jag vände klänningen ut och in och mätte från innerkjolens nedre kant 60 cm uppåt. Där ritade jag ett streck och nålade fast undertyget i övertyget innan jag klippte av övre delen av klänningen. Sedan justerade jag nålarna och sydde fast de båda tygen i varandra i överkanten. Jag tog axelbandet och ett av de andra banden och sydde ihop tills jag hade ett snöre som var perfekt strorlek för midjan. Det mesta av midjan blev alltså elastisk och en liten bit blev inte det. Sedan nålade jag fast midjebandet i kjolen och sydde två gånger. Jag kippte bort tyg som stack ut över midjebandet och sedan var kjolen klar!

Tygen var jobbiga att arbeta med så den blev inte perfekt, lite sned och med knöliga sömmer men vem bryr sig! Fint blev det ändå! En knälång kjol i två lager.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar